Wednesday, September 03, 2008

baca blog 'datin'

Salam,
Alhamdulillah setelah baca blog 'datin', my mind rasa lega sikit. Well..kita lebih appreciate kehidupan ini bila kita rasakan hidup ini akan berakhir. But then, you will never know..when is the TIME?
Siapa yang akan pergi dulu?
Dia..aku..atau awak yang membaca..?
Macam Tok mertua aku, dia sering dok bercakap pasal umur dia yang dah masuk 80 an tu.
"Tok ni tak berapa hari jer lagi nak hidup,"..itulah ayat yang selalu dia lafazkan semenjak kehilangan suaminya dalam tahun 1993.
Tapi semenjak tahun 1993 tu, kami melalui beberapa kematian yang mana mereka yang meninggal itu lebih muda dari Tok.
1. Suami kak Maria - meninggal kerana accident dalam tahun 1998 tak silap aku..jauh lebih muda dari Tok..(kak Maria ni anak tiri mak mertua aku..confuse??tak pa..aku pun confuse jugak..)
2. Suami mak Mertua aku ( dengan kata lain Pak Mertua tiri aku..confuse??memang pun ).Pak mertua tiri aku ni meninggal tak berapa lama selepas menantu dia meninggal. Waktu suami kak maria meninggal, pak mertua tiri aku ni dok tengah sakit teruk. Sakit batu karang dalam buah pinggang...Suami kak Maria selalu dok ziarah pak mertua dia ni..tapi dok tak dok, dia yang pergi dulu.
3. Pak aku sendiri..meninggal dalam tahun 2006. Diabetes.
Semua yang bertiga di atas ni, umurnya lebih muda dari Tok mertua aku.
Tapi semuanya dah mengadap Penciptanya.
Yang pasti kita semua akan mengadap Pencipta. Cuma bila, kat mana dan bagaimana....itu kerja Allah. Soalnya, kita dah bersedia tak? Apa bekal kita?
Hmmm..

No comments: